Hög kvalitet i 30 läkarmottagningar med cirka 600 000 konsultationer årligen

Sedan januari 2015 har Nordic Medicare drivit läkarmottagningar i Danmark. Vi är glada och stolta över att vara en del av lösningen för att säkra läkartillgången i landet. Alla danska patienter har rätt till tillgång till allmänmedicin – och det är just detta vi bidrar till att garantera.

Om man önskar utvärdera kvaliteten på de behandlingar vi utför, finns det objektiva data tillgängliga från nedanstående oberoende instanser.

Nordic Medicares kvalitet utvärderad av Styrelsen för Patientsikkerhed

Sedan vi etablerade vår första läkarmottagning och fram till idag har Styrelsen for Patientsikkerhed genomfört planerade medicinska tillsyner på Nordic Medicares mottagningar. Vi välkomnar alltid dessa tillsyner, då vi anser att de utgör en garanti för patienterna att alla aktörer inom allmänmedicin levererar vård av högsta kvalitet.

Vid samtliga planerade inspektioner från Styrelsen for Patientsikkerhed har Nordic Medicares mottagningar fått bedömningen: ”Inga förhållanden av betydelse för patientsäkerheten” eller ”Få förhållanden av mindre betydelse för patientsäkerheten”.

Professionell kvalitet på individnivå utvärderad av Styrelsen for Patientsikkerhed

Hos Nordic Medicare har vi utvecklat en intern process för att granska kvaliteten hos den vårdpersonal vi anställer. Vi kontrollerar dagligen legitimation och behörighet för varje kandidat – automatiserat och på tvärs av de skandinaviska länderna.

På så sätt säkerställer vi att våra patienter inte möter läkare eller annan vårdpersonal som står under aktiv eller skärpt tillsyn av Styrelsen for Patientsikkerhed.

Nordic Medicares kvalitet bedömd av Patienterstatningen

Baserat på Patienterstatningens samlade data för mottagna och avslutade patientärenden (2015–2020) framgår det att Nordic Medicare är inblandat i mycket få fall där ersättning har betalats ut – i jämförelse med övriga läkarmottagningar i Danmark.

Om landets övriga mottagningar lyckas minska sina ersättningsnivåer till samma nivå som hittills registrerats vid Nordic Medicares upphandlade och partnerskapsdrivna kliniker, skulle samhället potentiellt kunna spara över 46 miljoner DKK årligen.

Nordic Medicares kvalitet utvärderad enligt Den Danske Kvalitetsmodel (DDKM)

De flesta av Nordic Medicares läkarmottagningar blev ackrediterade av Institutet för Kvalitet och Ackreditering i hälso- och sjukvården (IKAS) under 2017–2018 och uppfyllde samtliga 62 mätpunkter. I praktiken innebär detta att mottagningarna levde upp till den nationella kvalitetsnivån inom de områden som omfattades av Den Danske Kvalitetsmodel.

Den Danske Kvalitetsmodel har sedan dess fasats ut.

Nordic Medicares insats för att minska användningen av beroendeframkallande läkemedel

När Region Själland och Nordic Medicare inledde ett samarbete om driften av flera upphandlade kliniker på Lolland-Falster, var det ett gemensamt mål att minska förskrivningen av starkt beroendeframkallande läkemedel. Innan Nordic Medicare tog över och senare slog samman fyra mottagningar i Nakskov, förskrevs stora mängder beroendeframkallande läkemedel – ofta på bristfälliga medicinska grunder och i strid med Sundhedsstyrelsens riktlinjer för dessa läkemedel.

Som en del av övertagandet anpassade Nordic Medicare sina interna riktlinjer för förskrivning, så att de fullt ut överensstämde med de nationella rekommendationerna. Uppföljande data från Läkemedelsenheten i Region Själland visade en markant förbättring inom några få år: Mottagningen i Nakskov låg därefter 61–82 procent under regionsgenomsnittet och 45–78 procent under riksgenomsnittet för förskrivning av starkt beroendeframkallande läkemedel.

Denna betydande minskning av läkemedelsanvändningen innebar samtidigt en ekonomisk besparing för Region Själland på cirka 1,5 miljoner DKK årligen – enbart i uteblivna läkemedelssubventioner i Nakskov.